fbpx

Czym jest kompozycja w fotografii i co musisz o niej wiedzieć, by robić świetne zdjęcia ?

Jeśli nie chcesz, żeby Twoje zdjęcia były efektem przypadku i wychodziły lepiej lub gorzej w zależności od dnia , przeczytaj dzisiejszy tekst . Kompozycja to jeden z czynników, o których często zapominamy, a który ma ogromny wpływ na jakość zdjęć.

KOMPOZYCJA – kilka słów na początek

Komponowanie kadrów nie przychodzi  naturalnie. W pośpiechu naciskamy spust migawki i robimy zdjęcie. Przez to  często nie zauważamy detali, które nie tylko szpecą nasze ujęcia, ale również odciągają uwagę od istoty pracy. Co w takim razie warto zrobić, żeby zdjęcia były lepsze? Przede wszystkim poznać zasady kompozycji. Kolejny krokiem jest stworzenie nawyku, który pozwoli przeanalizować kadr przed wciśnięciem przycisku.

ZASADA TRÓJPODZIAŁU

Kompozycja trójpodziału- mama z synem na jarmarku świątecznym

Czy kojarzysz tę siatkę, która w niektórych aparatach wyświetla się po włączeniu podglądu? Wygląd ona tak jak poniższa:

kompozycja- siatka trójpodziału

To siatka trójpodziału. Najważniejsze elementy zdjęcia umieszczamy w miejscach, które przykuwają wzrok. Badania naukowe dowiodły, że najatrakcyjniejsze dla ludzkiego oka są obszary poza centrum kadru. Najszybciej nasz wzrok skupia się w lewym górnym rogu, dlatego ważne dla ujęcia elementy  warto umiejscowić w 8 polach poza centrum.  

Czy linie trójpodziału mogą się przydać do czegoś jeszcze? Tak, pozwalają wyznaczyć mocne punkty zdjęcia. Zaznaczyłam je dla Was na rysunku poniżej.

Kompozycja- trójpodział, mocne punkty

W tych miejscach umieszczamy np. oko osoby portretowanej lub splecione dłonie zakochanej pary.

ZŁOTY PODZIAŁ

Czy złoty podział jest tym samym  co trójpodział?

Nie. 

Czym się różnią? Myślę, że najłatwiej będzie to przedstawić na ilustracji.

Siatka złotego podziału, mocne punkty

Siatka trójpodziału jest podzielona na równe części, natomiast siatka w złotym podziale dzieli się według wzoru matematycznego. I, jak widać na ilustracji, prawa i lewa strona jest szersza niż część środkowa. Mogłabym przytoczyć odpowiednie równanie, ale mnie na początku fotograficznej drogi przerażały wszelkie schematy, dlatego podam Wam tylko, że według wyliczeń 1 do 1,681 to idealna proporcja. Nazywana jest również boską proporcją – naturalnie występuje w otaczającym nas świecie. Wykorzystują ją nie tylko fotografowie i graficy, ale również architekci.

Tak jak w przypadku trójpodziału, najważniejsze elementy zdjęcia warto umieszczać w mocnych punktach, zaznaczonych na siatce powyżej. 

KADR CENTRALNY

Kompozycja centralna- mama z synem na jarmarku świątecznym

A co z kadrem centralnym? Czy w ogóle nie należy z niego korzystać? 

Po pierwsze pamiętajcie, że nie ma zasad, których nie można łamać. Kadr centralny jest prawidłowy. Niestety, w związku z tym, że przychodzi nam najnaturalniej (pomimo tego, że nasz wzrok woli inne obrazy) został okrzyknięty najnudniejszym kadrem świata.

W jakich przypadkach warto po niego sięgać, niezależnie od tej opinii? Zdecydowanie w momentach, gdy pierwsze skrzypce na zdjęciu ma grać jeden element. Dlatego też jest to jeden z ulubionych kadrów portrecistów. 

Warto go rozważyć również w momentach, kiedy robimy zdjęcie w przestrzeni, w której dużo się dzieje. Aby nie odciągać  odbiorcy od sedna sprawy, spokojnie możecie umieścić to co najważniejsze na samym środku zdjęcia. 

PROSTY HORYZONT

Kiedy wiecie już, gdzie warto umiejscawiać najważniejsze elementy zdjęcia, przejdźmy do kwestii nie mniej ważnych, ale trudniej zauważalnych. Widzieliście kiedyś zdjęcia na których coś Wam przeszkadza, ale zupełnie nie możecie  zorientować się o co chodzi?

Często podczas fotografowania tak mocno skupiamy się na osobie lub obiekcie, że zapominamy o innych elementach zdjęcia. Niestety, w odbiorze równie ważny jest horyzont. Jeżeli nie jest on prostą, poziomą linią , zaburza odbiór i wybija z koncentracji.

Czy powinniśmy pamiętać o jeszcze  jakiś elementach?

Owszem. Zwłaszcza jeśli fotografujecie budynki lub osoby znajdujące się na ich tle. Sprawdźcie czy linie drzwi, kolumn lub okien są pionowe i nie pochylają się w żadną ze stron. 

PLANY a Kompozycja

Ostatnim aspektem, o którym chciałabym wspomnieć jest wieloplanowość zdjęć. To efekt bardzo interesujący i pożądany, zwłaszcza w fotografii reportażowej. Dodaje zdjęciom głębi i dynamiki. Jest świetny do ćwiczenia kreatywności i umiejętności korzystania z selektywnego autofocusu. 

Pamiętajcie jednak, że kiedy chcecie po niego sięgnąć, warto “sprawdzić” każdy plan. Zerknijcie czy coś nie wystaje komuś z głowy, albo nie wala się po ziemi. 

Jeśli łamiecie którąś z zasad, ale robicie to świadomie, nie jest to uznawane za błąd. Zasady warto jednak znać, chociażby po to właśnie, żeby je łamać.

JAK WYROBIĆ NAWYK KOMPONOWANIA UJĘCIA PRZED NACIŚNIĘCIEM SPUSTU MIGAWKI?

Przyznam Wam szczerze , że wciąż nad nim pracuję. Czasami sytuacje są tak dynamiczne, a emocje tak silne i ważne, że zapominam o kompozycji. Ale mam dla Was kilka wskazówek, z których korzystam w celu wyrobienia tego nawyku:

  • analizuję prace innych fotografów pod względem kompozycji,
  • analizuję swoje zdjęcia pod kątem kompozycji po zakończonej obróbce na komputerze, 
  • w trakcie sesji sprawdzam w aparacie kilkukrotnie jak wyglądają moje kadry,
  • przed naciśnięciem spustu odliczam do 3. 

Dajcie znać, jak tam u was Kompozycja? Dajecie sobie z nią radę, czy macie wrażenie, że zawsze można coś poprawić?

error: Zawartość zablokowana